• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

مشکل فاضلاب شهرهای استان اردبیل جدی گرفته شود

  • کد خبر : 16940
  • 26 شهریور 1403 - 14:11
نسیم اردبیل_ یادداشت مهسا بلغاسی| مساله فاضلاب در شهرهایی مانند اردبیل که طی چند دهه اخیر، به صورت نامتوازن توسعه یافته و جمعیت کثیری را در حاشیه خود جای داده است، به مرور زمان، به معضلی جدی برای سلامتی ساکنان و منشاء آسیب های جدی اجتماعی و زیست محیطی آنها تبدیل شده است.

بنظر می رسد؛ حاشیه های عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهر اردبیل به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم مطرح بوده و اجرای نیم بند و مقطعی این پروژه در معدود شهرک ها و محلات بخصوص در بافت فرسوده شهری، علاوه بر مسئولان، مردم را نیز با چالش های عظیمی مواجه کرده است.

بوی بسیار بد آب های سطحی روان در جوی های شهر بالاخص در روزهای گرم سال، مسئله ای است جدی که سلامت و آسایش شهروندان را نشانه گرفته و به حقوق شهروندی آنها سایه انداخته است.
علاوه بر ماههای گرم سال، در فصول سرد نیز، بدلیل نبود شبکه دفع آبهای سطحی و ترکیب نزولات جوی با فاضلاب خانه ها، علاوه بر آبگرفتگی معابر، آلودگی آبهای زیرزمینی نیز به سایر مشکلات مردم افزوده و با تهدید زیست محیطی، دورنمای روشنی برای زندگی آیندگان متصور ننموده است.

در فرسودگی شبکه قدیمی فاضلاب بسیاری از شهرهای ایران شکی نیست. متاسفانه در طی سالهای اخیر، اراده ای برای نوسازی و بهسازی این مهم در هیچیک از شهرهای کشور را شاهد نیستیم. در اردبیل نیز، علیرغم تخصیص اعتبارت عمرانی به این پروژه ها و حتی همیاری نمایندگان مجلس حوزه انتخابیه در تزریق منابع مالی محدود از طریق نامه نگاری با وزرا، همچنان نیازمند توجه ویژه مسئولان به این موضوع هستیم.

علاوه بر مشکلات موجود در شبکه فاضلاب شهری، مسئله دفع فاضلاب تعدادی از واحدهای صنعتی استان نیز به کانونی جدی برای سلامتی شهروندان و تخریب محیط زیست استان تبدیل شده است. چندین واحد صنعتی بزرگ بخصوص در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل، سالهاست که علیرغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی، همچنان با هدایت پسماند واحدها به خارج از شهرک صنعتی و ورود این فضولات به آبهای روان، به بدترین شکل ممکن، به نابودی طبیعت، کمر همت بسته اند.

بنظر می رسد یک شبه نمی توان به حل مشکلات موجود در این حوزه فایق آمد. با استقرار دولت جدید، تدوین و اجرای برنامه های کوتاه مدت که بتواند عملیاتی و اجرایی شود، تنها راهکار برون رفت و کاهش این آسیب ها بشمار می رود.

امیدواریم مسئولان استان، مسائل مطرح شده که به عنوان تهدیدی بالقوه برای سلامتی شهروندان مطرح است را جدی بگیرند. اخذ اعتبارات مطلوب از منابع بالادستی و نظارت بر اجرای کامل شبکه فاضلاب شهری بخصوص در محلات حاشیه ای و کم برخوردار اردبیل، می تواند تا حدود زیادی از تشویش شهروندان را کاهش دهد.
مهسا بلغاسی

لینک کوتاه : https://nasimardabil.ir/?p=16940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.